-
"Görürsən, uşağı verirlər rus qulluqçularının (xidmətçi qızların) qucağına, göndərirlər gəzməyə. Qulluqçu küçəyə çıxan kimi aşnası saldat yanını kəsir."
"Nə qədər arvadlarımız savadsız olub, kişilərin alçaq nəfslərinə qulluq etsələr, – uşaqlarımızın tərbiyəli olmalarına ümid olmayacaq."
Yusif Vəzir ÇƏMƏNZƏMİNLİ
Bizlərdə üç nov tərbiyə
Əcnəbilərdə tərbiyəyə dair hədsiz-hesabsız kitablar yazılıb və yazılmaqdadır. Gündə bu barədə yeni bir fikir, yeni bir təsəvvür ortaya çıxır.
Bizlərdəsə bircə risalə də yazılmayıb. Və tamam camaatımız arasında düzgün tərbiyəyə az-az rast gəlmək olar.
Hal-hazırda balalarımıza verilən tərbiyəni, zənnimizcə, üç qismə ayırmaq olar.
Bu qisimlərin bir-birilə təfavütü varsa da, kəlabatil olub, doğru bir məsləkə qulluq etmirlər.
Əvvəlinci qisim tərbiyə ən qədim halında durub qalmaqdadır. Uşaqlar doğular-doğulmaz bərk-bərk bələk ilə sarınıb, bağlanarlar. Gündə bir çöpçüyə, ocağa (pirə), boyaqçı küpünün başına apararlar; nadan duaçıların qələmindən keçər, dərvişlər osunlarlar... və ilax. və ilax.
Bunları quru topraqların üstə buraxarlar. Əllərinə keçəni yeyərlər. Toz-toprağa bulaşarlar. Çirk ol qədər basar ki, üfunətdən yanlarına düşmək mümkün olmaz.
Paltarları gec-gec dəyişilər, yuyundurulmazlar. Ağız-burunları milçək yığnağı olar. Bunların başları keçəl, qarınları şişik, təmiz hava görməyib, rəngləri sarı olar.
Mənəvi tərbiyələrinə gəldikdə, bu daha da pis. Dili uşağın söz tutar-tutmaz valideynin təhrikilə başlar ətrafdakılara söyməyə.
Gözünü açar, evdə ata-anası bir yatacağa girib yatdığını görər, əxlaqı pozular. Qulağı həmişə böhtan, yalan, qeybət eşidər, bu da başlar öyrənməyə.
Ata-anası bir-birilə çarpışar, söyüşər, uşaqlar da onların izincə getməyə adət edərlər.
Böylə tərbiyənin nəticəsi üç cürə olar. Ol uşaqlar böyüyüb oğru, əyri, quldur, yolkəsən, adamöldürən olarlar, min evlər yıxarlar, müsəlmana əcnəbilər arasında "vəhşi" ləqəbi qazandırarlar və axırda özləri də hədər yerə tələf olub gedərlər.
Əvvəlinci qisim tərbiyə alanlar bir az tərəqqi etsələr, nadan molla, müftəxor seyid, dərviş, duayazan və falçı kimi axmaq şeylər olur, darışarlar millətin canına və başlarlar onun olub-qalan qanını sormağa. Bunlar əcnəbilər arasında camaatımıza "geridəqalmış" adı qazanarlar.
Bir də bu tərbiyədən əmələ gələn xəsis hacılar, mütəəssib kərbəlayılar, riyakar mömün və müridlər olar ki, bəsirət gözləri bağlı mollanın ətəyindən tutub uçurumlara tərəf gedirlər.
Ali məktəbdə oxuyan bir xeyli müsəlman qurtaran kimi ya millətin namusunu satar, ya da ki, yalandan camaata qarışıb "millətpərəstlik" edib, camaatın ciblərini kəsirlər.
Bunlar köhnə məsləkdə ola-ola hamını murdar, napak sayıb, özlərinin "düz və Allah bəndəsi" olduqlarına fəxr edirlər. Bunlar da əcnəbilərdən millətə "mütəəssib" rütbəsini alarlar.
Bu qisim tərbiyənin insanın bünövrəsinə atdığı köklər ol qədər dərin olur ki, insan ondan qəbir evinədək aralana bilmir.
Çoxları hökumət məktəblərinə girirlər, tərbiyəli ailələrdə ömrünü keçirir, arif məscislərinə düşürsə də, aldığı tərbiyənin təsirindən xilas ola bilmir. Danosçu məmurlar, ruslaşmış "ariflər" həmin bu tərbiyənin meyvələridirlər.
Ali məktəbdə oxuyan bir xeyli müsəlman qurtaran kimi ya millətin namusunu satar, ya da ki, yalandan camaata qarışıb "millətpərəstlik" edib, camaatın ciblərini kəsirlər.
Çoxları təkyə edirlər, mərsiyəxana pul verirlər və möminləri "feyziyab" etdirib, öz sənətlərinə rəvac vermək üçün camaata xoş gəlmək istəyirlər. Bu həriflər də köhnə tərbiyənin toxumlarını ürəklərində bəsləməkdədirlər.
İkinci qisim tərbiyə.
Bu tərbiyə köhnənin təbiiliyindən və həqiqi tərbiyənin sağlamlığından uzaqdır. Bunda düz və sabit bir şey yoxdur. Özü də əqidə nəticəsi olmayıb, məhz modaya tabe olmaqdan irəli gəlir. Eşidib öyrənməməzliyi hər an, hər dəqiqə bu tərbiyə büruzə verib gendən baxanları gülməyə məcbur edir.
Görürsən, uşağı verirlər rus qulluqçularının (xidmətçi qızların) qucağına, göndərirlər gəzməyə.
Qulluqçu küçəyə çıxan kimi aşnası saldat yanını kəsir.
Bunlar danışdıqları latailləri eşidib və tutduqları pis hərəkətləri görüb uşaq özü də mürəbbisini təqlid etməyə başlayır, uşaqlar bir əxlaqı pozğun qulluqçular qucağında böyüməyib, aşpaz, nökər, mehtər kimi adamların da qucağında gəzməyə göndərilib, lazımi "məlumat" toplayırlar.
Böylə tərbiyə almış uşaqlar ilə köhnələrin təfavütü ondadır ki, bunlar öz dilindən savayı rusca da danışmaq bilirlər. Yoxsa ayrı şeydə onlardan irəli getməyiblər. Bunlar zahirdə işıqlı və təmiz gözə dəysələr də, batində qulluqçu əxlaqlı, aşpaz ədəbli, nökər və mehtər tinətli bir şeylərdirlər.
Bunların bir qüsuru da budur ki, ana dillərini danışmağa utanarlar, eyib hesab edərlər. Özgələr də bu dildə danışdıqda onları avam və qanmaz sayarlar. Təbiidir ki, böylə tərbiyənin meyvəsi olan şəxslər ürəyində camaatımıza qarşı nifrət bəsləyirlər və milliyətimizi sevməyən kimi dinimizə də zidd olub, xristianlığa keçməyə həris olarlar.
Üçüncü qisim tərbiyə.
Böylə tərbiyə almış uşaqlar bilmərrə milliyyətdən uzaq saxlanırlar. Bunlar ana dillərini bilmirlər, milli adət və qaidələrindən xəbərləri yoxdur.
Böylə tərbiyənin səbəbi ya valideynin yarımçıqlığı, ya da ki, əlacsızlığıdır. Yarımçıq ata öylə güman edir ki, övladı öz ana dilini itirib, əcnəbi dili öyrənsə, tərbiyəsi bitib qurtarır.
Halbuki, əsl tərbiyə dildən ibarət deyil, bəlkə uşağın əxlaqını düzəldib, mənəvi aləmini təkamülə çıxartmaqdadır.
Doğruçu tərbiyə gərək əql və zəkaya vüsət versin, nəinki uşağın ürəyində öz milliyyətinə qarşı düşmənçilik toxumu əksin.
Əlacsızlığa gəldikdə, bu da ariflərimizin əcnəbi qızlarına evlənməklərindən irəli gəlir. Arif əql dairəsi geniş, məlumatlı bir şəxs olduğundan avam müsəlman qızlarını özünə ömür yoldaşı seçməyini rəva bilmir. Bu dərddən elmli əcnəbi qızlarını vətən qızlarına tərcih edir.
Əcnəbi qızları islamiyyəti qəbul edirlərsə də, türklüyü qəbul etmirlər. Çünki tərbiyələrinin, böyüdükləri mühitin və təlim aldıqları dövlətindən dinlərin dəyişsələr də, milliyyətlərindən çıxa bilməzlər – firəng qızı firəngliyində, nemsə qızı nemsəlikdə əbədi qalırlar.
Odur ki, doğduğu balalar da bizim millətdən olmayıb, anasının getdiyi yol ilə gedir: tərbiyə ana əlində olur, o da balasını öz dili ilə danışdırıb, öz ruhu ilə bəsləyir.
—
Üç qisim tərbiyədən bəhs edib, batil olmaqların da isbata yetirdik. İmdi də bunların səbəblərindən və o səbəbləri yox etməyə dair bir neçə söz deyəcəyəm.
Əsl tərbiyə ev tərbiyəsindən ibarətdir. Ev tərbiyəsi yaxşı olarsa, – uşaq tərbiyəli olar və biləks.
Böyük firəng mütəfəkkiri Monteskyo deyir ki, mən qədim müəllimlərimdən bir o qədər məlumat almamışdım ki, mənə süd verən dayədən aldım.
Deməli, uşaq beş-altı yaşınadək öyrənməyə və görüb-götürməyə müqtədir və müsəddəd olan qədər sonralar ola bilməz. Çünki sinninin bu vaxtlarını uşaq evdə keçirir, pis ev tərbiyəsini lazımi bir yola çıxartmalıdır ki, uşaqlarımız bitərbiyə olub, bədbəxt olmasınlar.
Bu da ki, arvadlarımızın asudəliyi, milli tərbiyə və milli təhsil görmələri sayəsində qüvvədən felə keçəcək. Nə qədər arvadlarımız savadsız olub, kişilərin alçaq nəfslərinə qulluq etsələr, – uşaqlarımızın tərbiyəli olmalarına ümid olmayacaq.
Gərək arvadlarımız avamlıq və savadsızlıq daşını ətəklərindən tökələr, gərək onların ixtiyarları qaytarıla, şəxsiyyətləri təzyiq altından çıxa. Ancaq asudə, milli vəzifəsini düşünmüş və kamil arvadlar bizə tərbiyəli övladlar yetirməyə qadir ola biləcəklər. Ona görə bu yolda çalışmalıyıq.